tisdag 14 april 2009

Statusrapport april 2009

Det har varit en lång, lång vinter i Falun, men nu är snart all snö borta och vips tog det här projektet ny fart. Statusen är att det finns pengar avsatt för att börja bygga redan i sommar, men det är några delar gällande markägarfrågor som måste lösas innan vi kan komma igång på allvar.

Jag kommer att rita på lite alternativa dragningar och sedan kommer det att bli en eller flera markägarträffar under maj månad. Hur formerna för själva byggandet kommer att se ut är inte klart, men en kombination av kommunens egna resurser och en grupp cyklister som tycker det är kul att kavla upp ärmarna och grovjobba lite är det vi pratat om tidigare, och det känns fortfarande som den bästa lösningen. Andra idéer och förslag mottages gärna.

Skicka ett mail till per.hagdahl@gmail.com om du vill vara med i projektet.

//Per

2 kommentarer:

  1. Hej Per!
    Imponerande initiativ! Själv är jag bara i Dalarna på somrarna så jag ser fram emot att testa banorna på lugnet då!
    Jag och ett gäng kompisar brukar åka på mtb-resor med jämna mellanrum och nu seglar ju Falun upp som ett intressant alternativ. Eftersom det är gjort av cyklister så känns det tryggt (jmf Säfsen och Härjedalens mtb-satsningar som mest bjuder på grusväg...). Men ett litet "hinder" för att vi ska rulla de 50 milen till Falun är längderna på spåren. Det borde finnas nåt längre också... Jag läste om tankarna att permanent märka upp Långa Lugnet banan, det verkar ju vara ett snabbt och enkelt sätt att lösa det på. Hur går det med det? Det kanske är goda argument i diskussioner med kommunen, dvs att folk kan komma att mtb-turista i Falun med allt som det innebär i inkomster till kommunen och dess ftg. Görs samma permanenta uppmärkning av Mörksuggan och Finnmarksturen så finns det ju massor av (fler!) skäl att komma till Dalarna! I Gagnef har de ju också märkt upp lite kalasfina leder! Kanske skulle en fin hemsida kunna hjälpa till att guida folk rätt (leder, boende alternativ, etc...)
    Kämpa på!

    SvaraRadera