måndag 7 september 2009

Positivt överraskad


Idag gav jag och Mattias oss ut i skogen för att provköra den lilla sträcka vi hittills lyckats bygga uppe vid Sjulsarvsstugan. Givetvis mötte man Per som var ute och "egenföretagade" lite med spadar och krattor, bra jobbat.

Det är ingen hemlighet att jag har tyckt att den nya stigen känns lite flack och tråkig, framförallt för mig och min Demo. Så det var med viss skepsis jag vred på några klick Pro Pedal, höjde sadeln och trampade iväg.

Ibland är det kul att ha fel. Efter att ha kört några vändor tror jag nu att den här stigen kan bli hur kul som helst när den är färdig. Trots att det inte är många meter byggda ännu så känns stigen flowig som bara den, och bristen på lutning kan man ju faktiskt råda bot på med några tramptag.

Ett litet minus är dock att en huggorm har gjort sig hemmastadd på stigen. Jag höll på att köra över den både en och två gånger. Varning för "snakebites" utfärdas.

Några fler bilder finns här.

//Ludde

6 kommentarer:

  1. oooaaahhahha... jag tyckte det var nåt som kliade mig i nacken när jag låg och solade lite på lunchen.

    Fina bilder för övrigt!

    SvaraRadera
  2. Schyssta bilder!

    Kul att det funkar även för lite mer freerideinspirerad åkning! Vi ser till att lägga in ett hopp här och där, så blir alla glada. Trots att stigen kan kännas flack, är den faktiskt i brantaste laget enligt IMBAs stigbyggarregler (faller 75m på 800m, dvs nästan 10% vilket är "maximum sustainable grade"). Så det kommer gå undan utav bara attan utför när den är helt klar. :)

    SvaraRadera
  3. Rolig läsning - kul att det blir bra flyt! - och fina bilder! Får se om det inte kan bli en sväng uppåt berget imorgon.

    SvaraRadera
  4. riktigt fina bilder där. Ormen ser ju också trevlig ut...

    SvaraRadera
  5. Den där ormen fortsätter att gäcka oss. Idag när jag promenerade förbi med barnen så låg ett litet ormbarn mitt på stigen, på exakt samma ställe som mamma orm låg på häromdagen. Och till skillnad från sin äldre släkting låg barnormen blick still på stigen fast vi gick alldeles bredvid. Han visste väl inte bättre. Hade man kommit på cykel hade det slutat illa. För ormen alltså. Vi har uppenbarligen byggt vår stig rakt igenom deras hem. Jag vet inte hur man gör med sånt.. Vad står det i boken Niklas??? Finns det några speciella lutningar eller gradtal som håller stigen fri från ormar?

    SvaraRadera